En neger ska man ha

Läser en bok som heter Inte samma lika, skriven av Åsa Andersson. Hon intervjuar ett antal unga tjejer bosatta i en typisk multietnisk betongförort. Här är ett udrag då Andersson och två unga svenska flickor (bosatta i denna förort ) för en diskussion.

Julia: Det finns inte en enda svensk kille här som är med i tuffa gänget. Det är bara invandrarkillar för svenskar killar är mesar. Dom kan ha värsta märkeskläderna och allting, det spelar ingen roll, dom är ingenting ändå.

Åsa: Men dom svenska killarna som är här då, hur är dom då liksom, om dom inte är i tuffa gänget, med dom andra, är dom ansedda som töntiga då eller?

Julia: Ja, dom anses töntiga, och det finns inte en enda invandrartjej i den här skolan som skulle kunna bli tillsammans med en svensk kille. Det är mesigt. Jag har aldrig hört...

Katrine: Man ska ha en neger.

Julia: Ja, en neger ska man ha.

Katrine: Då är man tuff.

Åsa: Mhm (skrattar till) Varför är det eftertraktat då?

Julia: Jag vet inte, det är tufft att vara ihop med..

Katrine: Dom är, du vet, om man går på stan..

Julia: Dom är coola.

Katrine: /.../ Jag var tillsammans med en kille som jag har känt, jag har varit kompis med honom jättelänge, och han är adopterad du vet, han är svensk, han var svensk där bort i Partille så här. Och liksom bara för att jag sa att han var mulatt du vet, bara: `Å, han är mulatt!´du vet. `Är han mörk?´.

Julia: Alla kompisar bara : `Å, hon har ju en neger!´

Katrine: `Woow!´ du vet. Men i mina ögon så var han liksom svensk så, för han är adopterad och han pratar bättre svenska än vad jag gör. Så du vet bara för att jag var tillsammans med han: `Å!´

Julia: Men nu när hon säger att: `Ja, jag är tillsammans med han Tomas.´ (Med avsmak) `Han svensken!´ säger dom då.



Så, utav detta att dömma betyder det att jag behöver en också. Jag vill också vara ball! Vart hittar man dem? Bakom galler? Finns det att köpa? Extrapris? Vart köpte du din? Jag behöver alla tips jag kan få. Share! (uppskattar bilder också).

/BB


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0